Урок
 

Тема: Греція в ІІ – І половині І тис. до н.е.

Урок № 1 Природа й населення Давньої Греції.

Мінойська палацова цивілізація.

Мета уроку :

•  Створити мотиваційну основу для вивчення історії Давньої Греції та забезпечити в ході уроку засвоєння знань про природні умови Давньої Греції, розкрити яскраву сторінку грецької історії – історію Мінойської палацової цивілізації як першої держави в Європі

•  Продовжити формування загальної культури мислення та інформаційної культури

•  Закріпити у процесі самостійної роботи школярів уміння :

•  аналізу природних умов країни, що вивчається та їх впливу на життя і

діяльність людей;

•  використання історичної карти як джерела інформації;

•  визначення та пояснення історичних понять;

•  порівняння однотипних явищ, зіставлення інформації з різних джерел;

•  правильного користування лінією часу;

•  само- та взаємоаналізу навчальних досягнень.

Розвивати та формувати дослідницькі вміння (спостереження, аналіз,

узагальнення)

•  Розширити межі міжособистісного спілкування, сприяти розвитку дружніх стосунків між дітьми в ході роботи в групах

•  Сприяти вихованню в учнів свідомого ставлення до вивчення історії, розвитку допитливості, потягу до знань

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань з використанням елементів технології мульти - медіа

Обладнання: підручник, історичні карти, ілюстрації, С D , мультимедійний проектор, технологічна картка уроку

Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть:

•  називати час розквіту Критської (Мінойської) цивілізації, її характерні риси ,час відкриття археологами цієї цивілізації, основні заняття греків;

•  показувати на карті території Критської (Мінойської) цивілізації, Пелопоннес;

•  наводити приклади культурних досягнень на Криті;

•  визначати вплив природних умов на життя людей

 

Хід уроку

І.Етап орієнтації (5-7 хв.)

Слово вчителя до учнів :

Я йду дорогою, яку

Не маю права залишати:

Розумне й добре на віку

В дитячих душах засівати.

 

Бо діти, наче ті сади,

Що квітнуть з кожним новим роком,

Для них учителька завжди

Асоціюється з Пророком.

 

Сьогодні вас веду туди,

Де б ' є історії пречисте джерело,

Тож наведемо у минувшину мости,

Згадаємо найцікавіше, що було.

 

Сподіваюся, що ви вже готові до початку уроку. Пропоную вам не лише пасивно спостерігати за уроком, а дати роботу своїм думкам. Тому девізом нашого уроку я обрала слова відомого вам китайського мислителя Конфуція:

 

«Вчитися і не розмірковувати – даремна праця,

Розмірковувати та не вчитися – небезпека...»

 

Всі ви працьовиті, допитливі, старанні, привели до порядку свої думки, готові до співпраці зі мною у вивченні історії стародавнього світу. Доведіть же це своїми знаннями.

Інтелектуальна розминка .

1.Що вивчає історія стародавнього світу? З яких частин вона складається? Які з цих частин ми вже вивчили?

2.Що називають Стародавнім Сходом? Опишіть словесно географічне положення Стародавнього Сходу і покажіть його на карті.

3.Назвіть найголовніші особливості природних умов країн Стародавнього Сходу, де утворилися перші держави. Як вони вплинули на заняття населення?

4.За що ми цінуємо історію Стародавнього Сходу?

Слово вчителя : Сьогодні ми розпочинаємо захоплюючу подорож в історію Давньої Греції. Відкрийте зміст підручника, знайдіть частину третю. Як вона називається? Скільки розділів присвячено Давній Греції? Чотирнадцять уроків ви подорожуватимете стежками давньогрецької історії. Давайте з'ясуємо, що вам відомо з даної теми? ( Відповіді учнів).

Уявімо, що ваші знання з історії Давньої Греції можна зобразити у вигляді трикутника. Спробуйте заштрихувати ту частину трикутника, яка б дорівнювала нинішнім вашим знанням. А потім звернемося до цього трикутника в кінці уроку.

Важко перелічити за такий короткий час все те, чим ми завдячуємо давнім грекам:

•  Греки дали людству новий принцип побудови держави. Саме в Греції людина вперше по-справжньому відчула і зрозуміла, що таке свобода. Звичайно, не всі в Греції користувалися цією свободою. Чому, ви дізнаєтеся на наступних уроках.

•  До нас дійшла лише невелика частка культурної спадщини стародавніх греків, але навіть ті нечисленні пам'ятки літератури, мистецтва, архітектури, які пережили тисячоліття і збереглися до наших днів, вражають нас своєю красою та досконалістю. Сотні туристів приїздять помилуватися майже зруйнованим храмом Парфеноном. Досі літературознавці ведуть суперечки про творчість легендарного Гомера, а на сценах театрів ідуть трагедії Есхіла, Софокла та Еврипіда. Досі сміються люди над байками Езопа.

•  Згадайте лишень відомі вам науки: математику, географію, історію, фізику, філософію, астрономію, зоологію, ботаніку – усі вони виникли в Стародавній Греції. І назви цих наук походять з грецької мови. Взагалі, грецькі слова зустрічаються в мовах усього світу.

•  Саме Греція є батьківщиною Олімпійських ігор.

•  Греки любили свій край, любили простір і воду. І, мабуть, під впливом чудової середземноморської природи, гармонійного сполучення зелених гір, квітучих долин і вічно мінливого моря розвинули греки ті ідеали внутрішньої (розумової) та зовнішньої (тілесної) краси, які вони залишили в спадщину теперішньому світу.

Ось чому так важливо знати історію Давньої Греції. Епіграфом до вступного уроку з історії Давньої Греції я обрала слова:

 

«Почуймо себе членами усесвітньої людської сім'ї і візьмімо все гарне, правдиве, високе і людяне, що виробила за свого життя людськість, візьмімо і зробімо його частиною нашої душі...»

Б.Д.Грінченко, український письменник і вчений

 

ІІ. Етап покладання мети і проектування навчальної діяльності ( 2 хв.)

З чого ж ми розпочнемо? Чому? ( Відповіді учнів).

Вірно, тому тема сьогоднішнього уроку «Природа й населення Давньої Греції.» Це перша частина її назви. Друга частина присвячена першій державі, яка виникла в Європі, і саме на території Давньої Греції – це Мінойська палацова цивілізація. Назву пояснимо згодом. А зараз запишемо в зошитах назву теми. ( Учні роблять записи в зошитах).

Що відноситься до природних умов? ( Відповіді учнів фіксуються на дошці).

•  географічне положення;

•  клімат;

•  річки, моря;

•  рельєф (гори, рівнини тощо).

За допомогою яких засобів вивчаємо природні умови? ( Учні називають засоби: підручники, карти).

Це традиційні засоби. А ще я сьогодні приготувала для вас маленький сюрприз – крім традиційних засобів, ми використаємо мультимедійний проектор. Отож, будьте уважні, ви отримуєте перше завдання – з побаченої інформації виявити, які природні умови Давньої Греції були сприятливими, а які – ні і записати їх у таблицю.

ІУ. Етап організації виконання плану діяльності (25-27 хв.)

Мультимедійний показ матеріалу про природні умови та населення Давньої Греції ( 4хв.).

Робота в групах – квартетах. На партах – правила роботи в квартетах. Учні обговорюють побачене і роблять записи в таблиці

Варіант записів

 

Сприятливі умови

Несприятливі умови

Близькість морів

М ' який теплий клімат

Багато островів, зручні затоки

Корисні копалини

Часті засухи

Переважаюча гориста місцевість, відсутність родючих грунтів

 

Чи сподобалось вам працювати в квартетах? Тоді продовжимо. Назвіть свої групи, використавши географічні назви, пов ' язані з Давньою Грецією. Наприклад, І група – егейці, ІІ – критяни, ІІІ – спартанці, ІУ – афіняни. Пояснити походження назв груп.

Завдання для І групи – визначити, як природні умови Давньої Греції вплинули на заняття греків.

Варіант відповіді

Близькість морів, півострівне та острівне положення сприяло розвитку мореплавства і торгівлі;

М ' який теплий клімат сприяв вирощуванню фруктів, маслин, винограду;

Гористий рельєф, наявність пасовищ сприяли розвитку скотарства;

Наявність корисних копалин сприяла розвитку ремесел, торгівлі

 

Завдання для ІІ групи – прочитати п.1-2 параграфа підручника (с.132-133) і виявіть інформацію про особливості природних умов Давньої Греції, яка не прозвучала під час мультимедійного показу.

Варіант відповіді

1.Назви – острівна Греція та Іонійська Греція

2.Поділ материкової Греції на три частини – Північну, Середню і Південну та особливості кожної частини: Північна - сувора гірська країн, там буває сніг, там є гора Олімп.

3.Середня – широкі долини й гарні пасовиська. Тут знаходяться основні землеробські області – Беотія та Фессалія. Аттика – центр культури.

4.Південна – це п-в Пелопоннес, там розташована грецька держава Спарта.

Завдання для ІІІ групи – порівняти природні умови Давньої Греції з природними умовами однієї з країн Стародавнього Сходу (на вибір) за планом: 1/море; 2/гори; 3/річки; 4/грунти.

Варіант відповіді

1.Греція з усіх боків, крім північної, оточена морем. Єгипет – тільки з півночі та сходу. В Греції багато островів, яких немає в Єгипті.

Доповнення вчителя : в житті греків море відгравало величезну роль. Ще дітьми греки вчилися плавати, гребти, ставити парус, боротися з хвилями. Греки стали морським народом. Море виховало їх мужніми, хоробрими, наполегливими.

2.Греція – гориста країна, в горах багато корисних копалин. В Єгипті немає гір, там пустелі.

Доповнення вчителя: кам'янисті схили гір голі або вкриті кущами і низькорослими деревами. В горах водились кабани, ведмеді, вовки і навіть леви. Хижаки нападали на пастухів і худобу, навіть спускались на поля. Було багато отруйних змій. Тому життя греків було небезпечним, як і життя єгиптян.

3.В Греції немає великих повноводних річок, таких як Ніл, Тигр та Євфрат.

Доповнення вчителя: Коли в березні в горах тане сніг, гірські ріки переповнюються водою, бурлять, підійдеш близько - не почуєш власного голосу Небезпечно переправлятися через неї і зовсім небезпечно пливти по ній на човні. Але вже у травні ріки міліють, замість бурхливої річки – маленький струмочок тече.

4.В Греції дуже мало родючих земель, грунти бідні, кам ' янисті.

Висновок : Греція – бідна країна, в давнину не могла забезпечити себе хлібом. Зате її умови сприяли розвитку ремесел, мореплавства, рибальства.

Завдання для ІУ групи – записати окремо географічні об ' єкти, пов ' язані з Давньою Грецією та показати їх на карті : а/ півострови; б/найбільші острови; в/ моря; г/найвідоміші області.

Варіант відповіді

Півострови – Балканський, Мала Азія, Пелопоннес; найбільші острови – Ітака, Евсея, Хаос, Самос, Родос, Лесбос, Тіра, Крит;моря – Середземне, Егейське. Іонічне;Бестія, Фессалія, Аттика.

Який із островів найбільший? Зачитати уривок з поеми Гомера «Одіссея» про острів Крит. Зараз ми побуваємо там. Тому що саме на острові Крит виникла перша в Європі держава, яку історики називають Мінойською палацовою цивілізацією.

Це є друга частина нашої теми. Чи можете ви пояснити її назву. Які слова вам відомі, а які – ні? Що таке цивілізація? Під час мультимедійного показу з ' ясуйте чому вона має таку назву.

Мультимедійний показ (3-4 хв.)

Учні пояснюють назву цивілізації. Це просте завдання, а девіз нашого уроку розмірковувати і вчитися тому ускладнюю завдання для вас :

Встановити рівень розвитку Мінойської цивілізації – низький, середній, високий і довести своє твердження даними мультимедійного показу та матеріалу підручника. Хто з вас візьме на себе сміливість виконати це нелегке завдання?

Варіант відповіді

Мінойська цивілізація знаходилася на високому рівні. Про це свідчать : багатоповерхові будинки, бруківки, фрески в палацах, бережливе ставлення до природи, наявність водогону, ванн, каналізації, могутній флот, відсутність високих мурів.

Інші учні працюють з підручником (с.133-134) і виписують слова, яким потрібно дати пояснення :

•  Крит – острів у Середземному морі

•  Кносс – столиця острова

•  Мінос – цар острова Крит

•  Артур Аванс – англійський вчений, який розкопав палац на острові Крит

•  Лабіринт – палац із заплутаними ходами

•  Фрески – малюнки фарбами на стіні, зроблені по сирій штукатурці

•  Міфи - фантастичні оповіді про богів та героїв

•  Майкл Вентріс – англійський вчений, який розшифрував мінойське «Письмо Б»

Один із учнів виконує завдання на лінії часу – позначити роки існування Мінойської цивілізації.

 

До нас дійшли перекази про Давню Грецію у вигляді міфів. Ваші товариші підготували два з них і зараз вам розкажуть. Ви ж маєте визначити, чия розповідь вам сподобалася більше і чому?

Два учні розповідають міфи про Дедала та Ікара, про Тесея та Мінотавра.

Слухачі визначають кращу розповідь.

Якщо ви були уважними і спостережливими, то мали б звернути увагу на те, як склалася доля Мінойської цивілізації. Чому вона загинула? Спогади про її загибель дійшли до нас у вигляді легенди про Атлантиду. Її переказує давньогрецький учений Платон, який чув про неї від єгипетських жерців.

Домашнє завдання . Це і буде одна з частин вашого домашнього завдання – прочитати розповідь про Атлантиду – документ на с.134 та легенду про Атлантиду на с.134 – 135. В технологічній картці є правила роботи з документом, на які ви маєте орієнтуватися під час роботи. Це завдання для всіх учнів, а для найбільш допитливих, хто має можливість працювати з Інтернетом, додаткове завдання 4 на с.135. Пропоную вам розглянути ілюстрації до параграфа 27 та визначте, до якого питання сьогоднішньої теми вони відносяться.

V . Етап контрольно-оцінювальний.

«Три речення» - всього трьома реченнями узагальнити матеріал сьогоднішнього уроку. Консультація : а/ про що дізналися зі слів учителя;

б/ яку інформацію здобули з мультимедійного показу;

в/ які питання з ' ясували, працюючи в групах.

Варіант

Зі слів учителя дізналися, чому так важливо вивчати і знати історію Давньої Греції. З мультимедійного показу побачили картини природи Греції – моря, гори, пасовиська; дізналися про Мінойську палацову цивілізацію. В групах ми вивчали природні умови Давньої Греції та як вони вплинули на заняття населення, вчилися висловлювати власну думку та доводити її.

Чи сповна ви підтвердили девіз нашого уроку – вчитися і розмірковувати? Що вам найбільше сподобалося на уроці? Чи задоволені ви своїми навчальними досягненнями? Оцініть свою роботу і внесіть дані в таблицю.

Етапи уроку

Моя оцінка

Повторення навчального матеріалу

 

Планування діяльності

 

Робота в групі

 

Робота з поняттями

 

Підсумок уроку

 

Зверніться до трикутника, заштрихуйте ту частину, на яку збільшилися ваші знання про Давню Грецію.

Оцінка (словесна і бальна) навчальних досягнень учнів.

Я вдячна _________________________ за активну співпрацю на уроці. Більшість учнів класу вільно володіє набутими знаннями та використовують їх для розв'язання нових навчальних проблем, вміють порівнювати та робити висновки з порівнянь, використовують різні джерела інформації, мають достатньо міцні навики роботи з історичною картою. Тому вони одержують сьогодні високі бали.

__________________________ теж добре володіють навчальним матеріалом, були активними, але їм не вистачало наукового оформлення відповіді, тому треба ще попрацювати над цим. Вони отримують бали достатнього рівня.

Хотілося б побажати учням_______________________________- бути більш сміливішими, висловлювати власну думку, не боятися допустити помилку. Дякую вам за урок! Бажаю успіхів! До побачення!

 

 



  про школу | історія школи | наші учні | наші випускники | наші вчителі | новини | фотогалерея | гостьова книга
про школу історія школи наші учні наші випускники наші вчителі новини школи фотогалерея виховна робота методична скарбниця      адміністративна робота оголошення веб-камера радіо відео тв головна сторінка карта сайту контактна інформація автор сайту друк сторінки тв відео радіо веб-камера оголошення інші ресурси головна сторінка карта сайту контактна інформація додаткова інформація друк сторінки про школу історія школи наші учні наші випускники наші вчителі новини школи фотогалерея привіти вчителям гостьова книга
 
 
Як ви відноситеся до запровадження зовнішнього незалежного оцінювання?










 
випадкове фото:


 
Используются технологии uCoz